De Korenaer Helmond blij met samenwerking LevGroep
Mentoren ondersteunen leerlingen bij hun onderzoeksvraag
Als leerlingen ‘ergens mee zitten’, kunnen zij veel hebben aan een vrijwilliger die als een ‘extra’ mentor met ze meedenkt en ze een stap verder helpt, merkt coördinator Hilde Manders van De Korenaer Helmond. De school zocht samenwerking met het vrijwilligersproject MatchMentor van LevGroep. En dat hielp al zo’n vijftien leerlingen verder.
Gezien en gehoord worden: dat wil ieder mens. Omdat coördinator Hilde Manders van De Korenaer Helmond sterk het gevoel had dat sommige leerlingen wel iemand zouden kunnen gebruiken die precies dat doet, zocht zij contact met Julia Ibes van welzijnsorganisatie Lev Helmond. Lev staat voor Leven en Verbinden en één van de vrijwilligersprojecten die zij ondersteunen is MatchMentor.
Geen hulpverlener, wel een mentor
MatchMentor koppelt vrijwilligers die het leuk vinden om mentor te zijn van jongeren tussen de 10 en 23 jaar. Zij helpen ze op weg met vragen op het gebied van onderwijs, vrije tijd, online of sociaal-emotionele uitdagingen. “Géén hulpverlening”, benadrukt Julia maar meteen. “Gewoon iemand die met je meedenkt, met wie je kunt kletsen en die je kan ondersteunen.”
Ondersteuningsvragen heel divers
Hilde: “Inmiddels hebben zo’n vijftien leerlingen een mentor gekregen.” De redenen varieerden sterk. Eén leerling was bijvoorbeeld nog niet zo lang in Nederland en wilde wel wat hulp om Helmond te leren kennen. Een andere jongere vond het lastig om vrienden te maken en weer een andere wilde meer ontdekken over zijn beroepskeuze. Voor vrijwel elke onderzoeksvraag is wel een mentor te vinden. “Wij merken wel dat we bij MatchMentor steeds meer ondersteuningsvragen krijgen op sociaal-emotioneel gebied”, vertelt Julia.
Julia
Hilde
Zorgvuldige match
In Helmond zijn zo’n zestig vrijwilligers die als mentor kunnen ondersteunen, denk aan hulp bij het reguleren van emoties tot ‘leren leren’. Julia: “Alle mentoren hebben een training gevolgd en hebben een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag). Om te kijken of er een match is, volgt eerst een koppelgesprek. Bevalt dat goed, dan gaan mentor en mentee eerst eens samen koffie drinken. En klikt het dan nog steeds, dan is er een match en komt de onderzoeksvraag aan bod.
Op zoek naar de vraag achter de vraag
De eerste matches blijken succesvol. Dat komt ook omdat veel aandacht wordt besteed aan de juiste match. “Wij ondersteunen jongeren met het formuleren van hun ondersteuningsvraag”, legt Julia uit. “De motivatie moet echt vanuit een jongere zelf komen, maar als die er is kunnen we wel helpen om hun vraag duidelijk te krijgen. Vaak gaat het om de vraag áchter de eerste vraag die ze op tafel leggen. Als we de echte drijfveer weten, kunnen we een goede match maken met een mentor.”
Evaluatiegesprekken
Na zes weken contact tussen mentor en mentee volgt altijd een evaluatiegesprek. Soms gaat het contact tussen mentor en mentee dan nog door, tot maximaal een jaar. En soms is de onderzoeksvraag dan al beantwoord. Zoals die van die leerling met weinig sociale contacten. Die gaat nu regelmatig naar de Droomfabriek, een gezellige ontmoetingsplek voor jong en oud en doet daar mee aan activiteiten om nieuwe mensen te ontmoeten.
Mentorcontact kan op school
Om de drempel voor het contact met een mentor lager te maken, kunnen de ontmoetingen tussen mentor en mentee een uur per week onder schooltijd plaatsvinden, vertelt Hilde. “Zo normaliseren we het hebben van een mentor ook. Het ís inmiddels ook heel normaal geworden dat hier mentoren binnenwandelen. Dat gaat heel relaxed.”